بزرگترین و قویترین بوژی کش دنیا
قویترین بوژی کش های دنیا که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف ۶×۶، ۸×۸ و ۱۰×۱۰ ساخته میشوند بهقدری عظیمالجثه هستند که وقتی یک ولوو FH16 در کنار آنها قرار میگیرد همچون کودکی مظلوم به نظر میرسد.
گروه تکنولوژی روز صبح سپاهان: در نزدیکی شهر اوسر فرانسه، شرکت صنایع نیکولاس واقع است که به تولید بزرگترین و قویترین بوژی کش سنگین دنیا میپردازد. این بوژی کش ها که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف ۶×۶، ۸×۸ و ۱۰×۱۰ ساخته میشوند بهقدری عظیمالجثه هستند که وقتی یک ولوو FH16 در کنار آنها قرار میگیرد همچون کودکی مظلوم به نظر میرسد. مدل D75 TR8x8 دارای ابعاد غولآسایی برابر با ۱۰.۸۷ متر طول، ۳.۴۸ متر عرض و ۴.۵۲ متر ارتفاع است. در حالیکه وزن خالصی برابر با ۳۶ تن دارد. نیکولاس برای این بوژی کش غولپیکر از کابین کامیونهای رنو استفاده کرده است.
D75 TR8x8 از پیشرانهٔ ساخت کاترپیلار و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آلیسون استفاده میکند و حداکثر سرعت آن نیز به ۶۵ کیلومتر در ساعت میرسد. در حالیکه این بوژی کش در صورت بارگیری کامل نهایتاً میتواند به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نیکولاس میتواند در هر سال ۲۰ دستگاه از این غولها را تولید کند. پیشرانهٔ کاترپیلار این بوژیکش عظیمالجثه از نوع ۱۲ سیلندر به حجم ۲۷ لیتر است که ۹۰۰ اسب بخار قدرت در ۲۱۰۰ rpm تولید میکند. اما همهچیز قدرت نیست چراکه این موتور گشتاوری باورنکردنی برابر با ۴۰۰۰ نیوتن متر آنهم در دور موتور تنها ۱۴۰۰ rpm تولید میکند. مخزن گازوئیل این هیولا نیز یک هزار لیتر ظرفیت دارد. D75 TR8x8 با تکیه بر این پیشرانه میتواند تا رقم غیر قابلباور هزار تن را بِکِشد و از این طریق رکورد جهانی قویترین بوژی کش دنیا را بنام خود ثبت کرده است.
بیشتر بخوانید:
غول پیکرترین کامیون های دنیا
نیکولاس D75 TR8x8 ترجیحاً در معادن زیرزمینی و یا برای حمل بارهای فوق سنگین مورداستفاده قرار میگیرد و خریدارانی از سراسر جهان همچون آفریقای جنوبی، چین و استرالیا اقدام به سفارش آن نمودهاند. قیمت هر دستگاه از این هیولای غولآسا بسته به تجهیزات به یکمیلیون یورو میرسد. همچنین بسته به نوع کاربری میتوان تجهیزاتی اضافی را برای این کوه فولاد سفارش داد که از جملهٔ آنها میتوان به نگهدارندهٔ چرخ زاپاس، بلوک ۱۸ تنی روی محورهای عقب (به جهت افزایش وزن بوژیکش) و اتاقک عقب اشاره کرد. این اتاقک در اصل یک واحد با وسایل کامل برای زندگی خدمهٔ بوژی کش در پروژههای طولانی است.
در کابین برای راننده آینههای کافی به همراه دوربینهای تعبیه شده که تصاویر را روی صفحهنمایش داخل کابین به نمایش در میآورند. پیشرانهٔ دوازده سیلندر کاترپیلار C27 در زیر کابین نصب شده است. شروع حرکت با ارتعاشات ملایمی صورت میگیرد درحالیکه پیشرانه پُر آوا است. D75 TR8x8 تقریباً شتابی برابر با ۳۰ متر در ثانیه دارد که برای چنین هیولای کوهپیکری بسیار زیاد است. با وجود صندلیهای راحت اما حرکات تعلیق کامیون احساس میشود ولی بهطورکلی سواری Tractomas بسیار دلپذیر است. درحالیکه در صورت وجود ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تن بار در پشت بهاحتمال زیاد متفاوت خواهد بود. این غول فرانسوی بهگونهای طراحی شده که بتواند در گرما و گرد و غبار و همینطور جادههای غیر مسطح نیز حرکت کند. بهنحویکه گفته شده در صورت بارگیری کامل توانایی پیمایش شیبهای سه درصد را دارد.
اما همانطور که در بالا اشاره شد، نیکولاس مدلی حتی بزرگتر از بوژی کش D75 8×۸ را هم تولید میکند که D100 10×۱۰ نام دارد. وزن خالی این هیولا که پنج محور دارد، برابر با ۴۱ تن بوده و رسماً نام آن بهعنوان بزرگترین کامیون جادهای دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. شرکت صنایع نیکولاس همچنین با استفاده از مدل D100 10×۱۰ توانسته است رکورد طویلترین کِشنده و تریلر دنیا را نیز بنام خود ثبت کند. در این پروژه چهار دستگاه بوژیکش D100 TR10x10 هریک به قدرت ۹۰۰ اسب بخار کاروانی ۱۴۰ متری را تشکیل داده و اقدام به حمل یک ترانسفورماتور زیمنس به وزن ۳۳۰ تن نمودند. برای حمل این محموله، سه بوژیکش در جلو قرار گرفته و یک دستگاه هم از عقب آنها را هُل میداد.
شرکت صنایع نیکولاس بهعنوان عضوی از گروه Tii در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد. گروه Tii از سال ۱۹۷۹ به تولید کشندههای سنگین میپردازد. نیکولاس در ابتدا به ساخت بوژی کش هایی با ترکیب ۸×۴ و با استفاده کابین رنو سری R مدل ۱۹۸۱ پرداخت. این کشندهٔ سنگین مجهز به پیشرانهٔ V12 مرسدس بنز با ۵۷۵ اسب بخار قدرت بود و فقط در فرانسه به فروش میرسید؛ اما این سازندهٔ فرانسوی از سال ۱۹۹۸ به ساخت بوژیکشهای سری Tractomas در انواع ۶×۶، ۸×۸ و ۱۰×۱۰ پرداخت که تا حد زیادی نسبت به ساختههای اولیهاش بهبود یافته بودند. در حال حاضر بوژی کش های این شرکت عمدتاً به چین، آفریقای جنوبی و استرالیا صادر میشوند.
منبع: نوداد